Geschiedenis
1885
Italiaanse conserven veroveren Amerikaanse markt
1900
Het merk Luigi Vitelli
1919
Luigi start bouw tomatenfabriek
1929
Economische crisis dwingt tot verovering nieuwe markten, waaronder België
1945
Luigi Vitelli wordt ELVEA
1986
Charlier-Brabo Group neemt de verdeling van ELVEA over
1992
ELVEA innoveert: Cubetti
2001
ELVEA lanceert nieuwe slogan
2010
ELVEA bestaat 125 jaar
2013
ELVEA innoveert: Pizza a casa
2015
ELVEA bestaat 130 jaar
2016
ELVEA Pop-Up Boutique
2017
Elvea blijft evolueren
2018
Elvea, een feest uit Italië
2019
‘cento per cento' Naturale
2020
Elvea en Plopsaland slaan de handen in elkaar!
2021
Elvea innoveert en ontwikkelt pastasauzen

Geschiedenis

1885

Italiaanse conserven veroveren Amerikaanse markt

Nadat de Italiaanse broers Luigi en Francesco Vitelli vanuit hun geboortedorp Torre del Greco verhuisden naar de Verenigde Staten, misten ze al gauw - net zoals vele andere Italiaanse emigranten - de typische gebruiken, etenswaren en kookgewoontes uit hun thuisland Italië. In 1885 startten ze daarom met de import van conserven uit Zuid-Italië.
 
1900
Het merk Luigi Vitelli

Het merk Luigi Vitelli

Luigi trok begin 1900 terug naar Italië. Daardoor werden de activiteiten van de broers opgesplitst. Zo ontstond “Francesco Vitelli & figlio” naast “Luigi Vitelli e figli”.  Sindsdien bestond ook de merknaam “Luigi Vitelli” (wat later zou veranderen naar ELVEA).
1919
Luigi start bouw tomatenfabriek

Luigi start bouw tomatenfabriek

In 1919 startte Luigi in de buurt van Portici met de bouw van een kleine, maar moderne tomatenfabriek. Een paar jaar later, in 1923, verhuisde de volledige productie naar een ultramoderne fabriek in Angri. Deze was gespecialiseerd in het inblikken van de ‘San Marzano’ tomaat. Zo goed als de volledige lokale oogst werd daar verwerkt, mede dankzij het monnikenwerk van Luigi Vitelli’s zonen Arturo & Giuseppe.
1929
Economische crisis dwingt tot verovering nieuwe markten, waaronder België

Economische crisis dwingt tot verovering nieuwe markten, waaronder België

De hoge invoerrechten in de Verenigde Staten, als gevolg van de economische crisis van 1929, maken het de broers Vitelli moeilijk. Ze beslissen nieuwe markten te veroveren. Dankzij de hoge kwaliteit van hun producten konden ze hun Italiaanse distributienetwerk daadwerkelijk gaan uitbreiden. Grote hoeveelheden conserven werden naar Afrika en verschillende Europese landen uitgevoerd, waaronder ook België.
1945
Luigi Vitelli wordt ELVEA

Luigi Vitelli wordt ELVEA

In juni 1945 werd ‘LUIGI VITELLI & zonen’ omgedoopt tot ELVEA s.p.A, een acroniem voor Luigi Vitelli Angri. Na de oorlog startte het transportbedrijf L. Ghemar in België met de distributie en het transport van de ELVEA tomaten. Dankzij het succes kon het bedrijf uitbreiden en meerdere filialen oprichten. Eén ervan bevond zich in Antwerpen (Tocofru NV) en werd vanaf dat moment exclusief verdeler voor de Benelux.
 
1986
Charlier-Brabo Group neemt de verdeling van ELVEA over

Charlier-Brabo Group neemt de verdeling van ELVEA over

Na het overlijden van de heer A. Ghemar werd de zaak in 1982 in eerste instantie verder gezet door zijn vrouw, die dezelfde commerciële ingesteldheid had. Maar toen zij in 1986 overleed werd de firma Tocofru NV overgenomen door de firma Charlier-Brabo Group: een familiebedrijf in volle expansie dat tot op de dag van vandaag instaat voor de verdeling van ELVEA producten in België.
1992
ELVEA innoveert: Cubetti

ELVEA innoveert: Cubetti

De consument wou voortaan natuurlijke, gezonde en gevarieerde gerechten kunnen bereiden in een mum van tijd. ELVEA kwam op de proppen met dé oplossing: ELVEA Cubetti. Aan de al bestaande en bekende gepelde tomatenblokjes werden voortaan ook verschillende natuurlijke ingrediënten toegevoegd om ze te aromatiseren. Dankzij dit nieuwe, reeds op smaak gebrachte, ready-to use product werd aan de vraag van de toenmalige consument voldaan.

De ELVEA Cubetti zijn momenteel verkrijgbaar in 7 verschillende smaken: look, Italiaanse kruidenmix, paprika’s, basilicum, verse groenten, arrabbiata en puttanesca. Ideaal om pasta’s, pizza’s, rijst, gevogelte, vis-en vleesschotels pit te geven.
 
2001

ELVEA lanceert nieuwe slogan

Uit discussiegroepen met  “shoppers” bleek dat ELVEA als merk te weinig gekend was. Nochtans was ELVEA al jaren aanwezig op de Belgische markt. Diezelfde “shoppers” gaven wel aan dat ze regelmatig “die kleine blauwe blikjes” gebruikten. Dit was dé basis voor de slogan die ELVEA sindsdien hanteerde: “Uw beste tomaten zijn blauw”.
 
2010
ELVEA bestaat 125 jaar

ELVEA bestaat 125 jaar

Anno 2010 vierde ELVEA zijn 125ste verjaardag. Het hele jaar door lanceerde het merk tal van leuke acties: zo werd aan de ELVEA liefhebber gevraagd om een recept op basis van ELVEA’s laatste innovatie, de Polpa di pomodore, toe te sturen. De 25 beste recepten werden opgenomen in een kwalitatief receptenboek dat gratis werd verdeeld naar alle ELVEA fans die deelnamen aan de wedstrijd. Wie wou kon het unieke receptenboek nadien ook verkrijgen dankzij een spaaractie in het winkelpunt.
 
2013
ELVEA innoveert: Pizza a casa

ELVEA innoveert: Pizza a casa

Het tomatenmerk blijft innoveren en lanceert “Pizza a Casa” als perfecte basis voor huisbereide pizza. Het nieuwe product kent sindsdien een enorm succes bij pizzaliefhebbers, groot en klein.
 
2015
ELVEA bestaat 130 jaar

ELVEA bestaat 130 jaar

ELVEA viert opnieuw feest met tal van leuke consumentenacties, nieuwigheden én een vernieuwde website. Anno 2015 bestaat het ELVEA gamma uit zowat 40 verschillende producten. Dit is het resultaat van jaren blijvend innoveren. Het 100% Italiaanse merk is dan ook de onbetwiste “numero uno” in België in de categorie tomatenconserven.

Speciaal voor de 130ste verjaardag van ELVEA werd de Selezione del Maestro gelanceerd, een limited edition reeks dat bestaat uit drie tomatenproducten van topkwaliteit die een nog intensere en volle smaak hebben. De gebruikte tomaten werden onder de Italiaanse zon met extra liefde geplukt voor de trouwste ELVEA fans.
2016
ELVEA Pop-Up Boutique

ELVEA Pop-Up Boutique

ELVEA sluit haar 130ste verjaardag af met een knaller! In december 2015 opende het merk een exclusieve ELVEA Pop-Up Boutique in de stadsfeestzaal van Antwerpen. 3 maanden lang bevond deze Boutique zich in het midden van het wondermooie shoppingcenter. Het volledige bestaande ELVEA gamma was er beschikbaar, alsook het exclusieve gamma ELVEA  Selezione del maestro. Dit limited edition gamma zat in een luxueuze geschenkverpakking.
 
2017
Elvea blijft evolueren

Elvea blijft evolueren

Een gloednieuw design voor de Elvea labels!

Elvea, de marktleider in de tomatencategorie, vond dat de tijd rijp was om uit te pakken met een vernieuwd design. De nieuwe labels komen in combinatie met het logo helemaal tot hun recht. De herkenbare kleuren rood en blauw, verwerkt in het label, brengen meer rust en reële productfoto’s zorgen voor meer beleving. De link naar Italië is duidelijker en er wordt verwezen naar ons erfgoed en onze tomatier “Luigi Vitelli”. Bovendien straalt het merk, nog meer dan voordien, uniformiteit uit in het schap. En wist je al dat de gele lijn bovenaan onze blikken verwijst naar de eeuwige, stralende Italiaanse zon? Want het is de zuiderse, Italiaanse zon die uw beste tomaten voorziet van een heerlijk, volle smaak.
 
 
2018
Elvea, een feest uit Italië

Elvea, een feest uit Italië

In 2018 zal iedereen geweten hebben dat de nummer 1 in tomatenconserven voortaan garant staat voor "Een feest uit Italië": Elvea's nieuwe slogan. Elvea trekt echt alle registers open om de nieuwe slogan bekend te maken.
Zo is niemand minder dan de Italiaanse njam! tv-chef Peppe Giacomazza voortaan ambassadeur van het tomatenmerk. Maar ook andere tv-chefs, zoals Jeroen Meus en Sandra Bekkari, gaan in 2018 met Elvea aan het koken.
Ook op trucks waarmee de Elvea tomaten doorheen België vervoerd worden zal de slogan te lezen zijn, net als op de bussen en metro's van De Lijn, TEC & STIB/MIVB, én op grote affiches langs drukke wegen. 
2019
‘cento per cento' Naturale

‘cento per cento' Naturale

Elvea gaat in 2019 voor 100% natuurlijkheid en 100% transparantie. Vanaf 1 januari 2019 geeft het merk, door middel van een FreeFrom.iDcard, aan dat al zijn producten vrij zijn van bewaarmiddelen, kunstmatige toevoegingen, kleurstoffen en GMO’s (genetisch gemodificeerde bestanddelen).
Daarnaast wordt ook een Nutri-Score aan de producten toegekend. Dit scoresysteem maakt het voor de consument eenvoudig om gezonde producten in één oogopslag te herkennen.
2020
Elvea en Plopsaland slaan de handen in elkaar!

Elvea en Plopsaland slaan de handen in elkaar!

Voortaan geeft Elvea smaak aan de heerlijke spaghetti in het Mr. Spaghetti restaurant in Plopsaland. Zeker een bezoekje waard, aangezien deze spaghetti al eerder bekroond werd door het Nieuwsblad als 'De Beste Spaghetti binnen de Pretparken'. Ook werden 10 gezinnen uitgenodigd in Plopsaland voor een leuke meet&greet met Samson en Marie. Het liedje 'Spaghetti' werd door iedereen, inclusief de ouders, luidkeels meegezongen.
2021
Elvea innoveert en ontwikkelt pastasauzen

Elvea innoveert en ontwikkelt pastasauzen

Kook gezond in een second dankzij de nieuwe pastauzen van Elvea. In 2021 bracht Elvea 3 hippe pastauzen op de markt: Tradizionale, Basilico en Arrabbiata. Zoals alle andere ELVEA producten zijn ook de 3 pastasauzen 100% natuurlijk: vrij van bewaarmiddelen, toegevoegde suikers, smaakversterkers of kleurstoffen. Bovendien zijn ze glutenvrij en vegan! Met een nutri-score A zijn ze ook de gezondste pastasauzen die je in de winkel kan vinden.